Monday 23 March 2009

My Favourite Tulip

Tanam pokok2 bunga nie adalah salah satu hobi ku la kira2nya. Aku boleh menghabiskan masa berjam2 dekat taman bunga sebab rasa relax bila tengok bunga2. Salah satu bunga kesukaan aku semestinya bunga tulip. Tulip...Sejenis bunga yang tidak akan gugur, ia akan layu ditangkainya. Tulip berwarna-warni, tulah sebabnya ku suka sangat pada bunga tulip. Dari dulu lagi ku teringin nak try tanam tulip. Nie la hasil pertama kali bila ku try tanam pokok bunga tulip.

Dulu kalau dekat M'sia berangan-angan aje nak tanam tulip. Disebabkan cuacanya tak sesuai, aku banyak tanam pokok daun2 hijau, bunga kertas, orkit dan banyak lagilah yang aku sendiri pun tak tahu namanya. Disebab terlalu suka bunga apa saja bunga yang nampak cantik semua aku nak try tanam.

Masalah jugak kalau nak berpindah...nasib baik la ada seorang kawan yang sanggup nak menjaga bunga2 aku. Kalau tak silap dalam kiraan aku la, dekat2 50 pasu jugak la bunga yang aku terpaksa tinggalkan...huhu.. sayang rasanya nak tinggal bunga yang dah hidup subur.

Dekat sini teringin jugak nak meneruskan hobi aku tu...tapi ape nak buat, tak ada ruang nak ku letakkan bunga2 disebabkan rumah yang aku sewa nie rumah atas yang tak ada back yard. Tapi tak la rasa sedih sangat sebab aku dapat juga tanam bunga dalam rumah...sikit aje la. Bunga tulip ni la hasil sejak dua bulan jugak la menyemainya. Tapi my hubby beli satu colour aje masa dia pergi Amsterdam ari tu... biasa la orang lelaki pakai beli aje...he2

Baru 2 minggu lepas semai....dalam proses tak boleh kena cahaya dan suhu kurang dari 8 degrees.


Dalam 4 - 5 minggu lepas tu....mula berputik.

Situlip ku dah mula berbunga

Dah mula kembang mekar tulip ku...hihi happy rasa bila tengoknya

Yang nie lagi kembang mekar.....macam tuannya yang turut tersenyum kembang sampai ke telinga sebab nie la result first time tanam tulip.

2 comments:

Anonymous said...

wah geramnya tgk tulip tu sue. hari tu ada beli juga warna purple, tak sempat tnm lgik..

tq atas ingatan..adik da sihat..

ctkini said...

wa...mekarnya.cantik....